|06-10-2017|Door: Caroline Don|Tone of voice in de praktijk|
Ieder bedrijf, organisatie of merk communiceert op een bepaalde manier. De tone of voice (letterlijk de toonzetting) waarop dit plaatsvindt, is daarbij belangrijk. Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook om hoe je het zegt.
Want wat als de toonzetting niet aansluit bij uw doelgroep?Uw boodschap komt niet goed over, of erger, slaat de plank helemaal mis. Het gevolg is dat u uw beoogde doelen niet bereikt.
Om de juiste tone of voice te bepalen, is het belangrijk uw doelgroep goed te kennen. Pas als u inzicht heeft in de kenmerken van uw doelgroep, kunt u gericht uw communicatie daarop afstemmen.
De tone of voice moet ook passen bij uw bedrijf, organisatie of merk.
Een advocatenkantoor met verschillende specialismen communiceert op een formelere manier dan een kledingbedrijf dat zich met name richt op jongeren.
Het specialistische advocatenkantoor wil autoriteit en kwaliteit uitstralen en communiceert daarom niet met grappige of prikkelende teksten. Het hippe kledingbedrijf gericht op jongeren doet dit juist wel.
Neem nou Coolcat.De kreet ‘SHOP JOUW MUSTHAVE JAS VOOR DIT SEIZOEN’(okt.2017) op de website van Coolcat (www.coolcat.nl) is goed gekozen. Het spreekt de doelgroep (jongeren) aan en appelleert aan de behoefte om er goed uit te zien met een trendy jas. Deze zogenaamde call to action spoort de jongere aan om een jas uit te zoeken op de website en deze vervolgens te kopen.
Het advocatenkantoor kijkt wel uit op een dergelijke informele manier zijn doelgroep aan te spreken. Een advocatenkantoor wil autoriteit uitstralen. Een serieuze partij zijn.
Maar ook het advocatenkantoor moet nadenken over zijn call to action. Hoe slaat het kantoor de juiste toon aan? En spoort het de website bezoeker aan tot het maken van een afspraak? Autoriteit uitstralen is belangrijk. Maar teveel jargon en droge lappen tekst zijn de valkuilen voor deze beroepsgroep.
Van Veen advocaten (www.vanveen.com) heeft wat mij betreft de juiste tone of voice gevonden op hun website (vanveen.com). De website is zakelijk, maar toch toegankelijk.
De informatie over de verschillende specialismen is toegankelijk gemaakt door advocaten zelfgeschreven artikelen. Door de persoonlijke, laagdrempelige benadering krijgt de lezer een goede indruk van de expertise van de advocaat.
Het maken van een afspraak - call to action - is nu zo gemaakt.Maar zeker ook de wijze waarop deze is verpakt!